Terugblik 2011

Geplaatst op Geupdate op

Niet alleen bezuinigingen in 2011
Dit jaar stond in het teken van de eurocrisis en bezuinigingen. Iedereen in de zorg moet concessies doen; de zorgverlener èn de patiënt. Maar lukt dat? We kijken met argusogen naar het kabinet om te zien welke bezuinigingen worden doorgevoerd. Wanneer de nadruk op bezuinigingen ligt, is er soms – helaas – te weinig aandacht voor procesoptimalisatie.

Daarom vind ik het fantastisch om aan het eind van dit jaar te zien dat er meer mensen denken zoals ik. Het FD kopte met: ‘Het EPD bestaat al!’.

EPD bestaat al
Kamerleden mogen bespreken wat ze willen, maar af en toe hebben zorginstellingen en patiënten het voor het zeggen. Het EPD bestaat al een paar jaar. Ik ontving twee jaar geleden al een brief van mijn huisarts omdat mijn gegevens waren opgenomen in het ERD (elektronisch regionaal dossier). Alle zorginstellingen in mijn regio zijn al verbonden en bekijken mijn gegevens wanneer nodig. En dat is precies wat ik wil als patiënt!

Of het nou wel of niet wordt ondersteund door de overheid…

De trend van afgelopen jaar was het verbeteren van de informatievoorziening tussen patiënt en zorginstelling en tussen zorginstellingen. Organisaties weten steeds meer van elkaar en van patiënten. De juiste informatie bevindt zich daarom steeds vaker op het juiste moment en op de juiste plek. Mijn werkgever, Ricoh, droeg hieraan bij in 2011 en realiseerde verschillende succesvolle zorgprojecten. De patiëntenlogistiek bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis en Gelre Ziekenhuizen. We dachten mee over het optimaal beheren van documenten en het optimaliseren van processen bij verpleeg- en verzorginstellingen.

ICT moet gaan werken als medische specialisten
Uit een enquête van ICTZorg blijkt dat zorginstellingen vaak ontevreden zijn over hun ICT-leverancier vanwege onduidelijkheden tussen de vraag/verwachting en het opgeleverde resultaat.

De juiste vertaalslag maken – van wens naar techniek – is duidelijk een struikelblok. Een oplossing is, volgens mij, in 2012 al haalbaar. Simpelweg door te werken zoals er nu al wordt gewerkt in zorginstellingen. En hoe werkt een medisch specialist? Eerst een consult, vervolgens de diagnose en tot slot een behandeling, waaraan bepaalde verwachtingen hangen. Bij ICT is het niet anders. Overleg met de ICT-leverancier, stel samen de diagnose en schep verwachtingen met elkaar en houd elkaar hier aan. Het eindresultaat van de behandeling is hierdoor beter te plannen.

Als Healthcare marketeer van een ICT-leverancier, is dit mijn goede voornemen voor 2012.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s