Patiëntenlogistiek en registratie bevorderen de efficiency in ziekenhuizen.

Geplaatst op Geupdate op

Recente situatie benadrukt toegevoegde waarde van moderne technologie
Afgelopen week kwam in het nieuws dat er een bejaarde man met stevige ziektegeschiedenis, overleden is op het toilet van een ziekenhuis. Hij kreeg terwijl hij op het toilet zat een hartstilstand. Na twee dagen trof de beveiliging hem aan. Een woordvoerder van het ziekenhuis verklaarde dat het vaak voorkomt dat mensen die een afspraak hebben niet komen opdagen bij de poli. Vandaar dat er ook geen alarmbellen gingen rinkelen toen deze man niet naar zijn afspraak kwam. Een ontzettend nare situatie voor alle betrokkenen. Het overlijden van de man had waarschijnlijk niet voorkomen kunnen worden. Het is tevens het ziekenhuis niet aan te rekenen dat er geen zoekactie is gestart, gezien het vaker voorkomt dat een patiënt niet naar een afspraak komt. In dit geval had de situatie niet voorkomen kunnen worden. Maar dankzij innovaties in de zorg zijn er wel oplossingen om de kans op dergelijke gebeurtenissen sterk terug te dringen.

Door het goed inzetten van patiëntenlogistiek en registratie kan een ziekenhuis ervoor zorgen dat zij zodra de patiënt binnenkomt hiervan op de hoogste is. Door registratie bij binnenkomst via aanmeldzuilen weet het ziekenhuis dat de patiënt binnen is. En kan actie ondernomen worden wanneer de patiënt zich vervolgens niet op tijd bij de polikliniek meld.

Ruim 7% van de patiënten komt niet naar afspraak
Daarnaast kan patiëntenlogistiek ook bijdragen aan het verkleinen van een ander probleem wat genoemd wordt. Patiënten die niet naar hun afspraak komen. Uit onderzoek is vorig jaar gebleken dat van de 27,2 miljoen bezoeken aan de polikliniek per jaar, bij zo’n 2 miljoen bezoeken de patiënt niet komt opdagen, dat is ruim 7%. De totale schade van deze ‘no shows’ wordt geschat op 300 miljoen euro per jaar.

Patiëntlogistiek biedt ziekenhuizen de mogelijkheid het aantal no shows aanzienlijk te verkleinen. Bijvoorbeeld door bij registratie op de patiëntenzuil, te vragen om een mobiel telefoonnummer en/of emailadres. Op deze manier kan het ziekenhuis automatisch herinneringen laten sturen naar patiënten of familieleden van hen.

Ziekenhuis niet vergelijkbaar met andere organisaties
Andere organisaties zoals hotels, luchtvaartmaatschappijen, theaters hebben ook last van ‘no shows’ maar lossen dit op door faciliteiten te ‘overboeken’ of de kosten vooraf in rekening te brengen. Ziekenhuizen kunnen echter geen afspraken dubbel boeken omdat een gemiddelde afspraak slechts tien minuten duurt. Daarnaast worden afspraken vaak pas vergoed door zorgverzekeraars als de patiënt daadwerkelijk geweest is. Het ziekenhuis moet dan zelf de kosten op de patiënt gaan verhalen, iets wat niet altijd lukt. Een afspraak die door de patiënt niet nagekomen wordt, kost een ziekenhuis dus veel tijd én geld. Iets wat vandaag de dag mede door de vergrijzing die zorgt voor een enorme toename in de vraag naar zorg, en de stijgende kosten van zorg bijzonder ongewenst is.

Patiëntenlogistiek levert het ziekenhuis een directe besparing van tijd en geld op. Maar vergroot naast de efficiency, ook de veiligheid. Een ziekenhuis weet namelijk wanneer een patiënt binnen is gekomen, en kan actie ondernemen wanneer er, ondanks de reminder, sprake is van een no show.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s