Zorg veranderen we samen

Geplaatst op Geupdate op

Zorg veranderen we samen
Het zijn uitdagende tijden, in de wereld van de gezondheidszorg. De liberalisering van de markt stelt nieuwe eisen aan organisaties. De behoefte aan kostenbeheersing in de zorg wordt benadrukt vanuit de maatschappij en dat terwijl overheden juist een stap terug doen. Maar ook de vergrijzing leidt tot nieuwe eisen aan capaciteit, klantgerichtheid en het service niveau. Tegelijkertijd blijven medische professionals streven naar hoge kwaliteit en ultieme zorg voor de patiënt terwijl bestuurders proberen de uitgaven te beheersen, de efficiency te verbeteren en hun concurrentiepositie moeten versterken. Tel hierbij op dat patiënten steeds meer de controle over hun eigen gezondheidszorg willen hebben en steeds veeleisender worden en je hebt de contouren van een zeer complexe business case geschetst. Ze laten een situatie zien die het uiterste vraagt van de managementvaardigheden van alle betrokkenen.

Ricoh kan een rol spelen in deze complexe processen. Onze ruime ervaring met document management systemen zorgt ervoor dat we kunnen helpen bij het behalen van de best mogelijke manier van het invoeren, uitvoeren en belangrijker nog doorvoeren van informatie. Het idee is dat als wij ervoor kunnen zorgen dat alle partijen altijd toegang hebben tot de juiste informatie in de juiste vorm en dat deze informatie altijd compleet, nauwkeurig en up to date is. Dat er meer tijd vrij komt om te besteden aan de primaire zorgprocessen. Dit idee is niet nieuw. Alle ziekenhuizen informatiesystemen, patiëntendossiers, behandelplannen, medicijn administratie, zorgprofielen etc. etc. zijn ontworpen met dit ideaalbeeld in het achterhoofd.

Streven naar perfectie
Helaas, zoals altijd is perfectie moeilijk te bereiken, en hoe complexer processen zijn of worden, hoe groter de kans op fouten is. En dan, is de verpleegkundige wellicht niet op de hoogte van recente wijzigingen in de medicatie. De keuken kan verkeerd geïnformeerd zijn over dieetwensen. Dat een patiënt verplaatst is naar een andere afdeling is misschien onbekend bij de receptie. Problemen met het tijdschema van radiologie kunnen onbekend zijn bij chirurgie. Veranderingen in de prognose van een ziektebeeld kunnen pas na een tijdje het verplegend personeel bereiken. Onverwachte ontwikkelingen over behandelmethodes hebben tijd nodig om tot de volledige organisatie door te dringen. Uw instelling zal zich misschien niet herkennen in alle zaken hierboven beschreven, maar hoogstwaarschijnlijk zijn een aantal voorbeelden wel herkenbaar. Dus wat is wél nieuw? Ons vermogen om informatiestromen in dergelijke processen te analyseren op een geïntegreerde manier. Ons vermogen om systemen te verbeteren, en fouten terug te dringen zonder alles wat u al bereikt heeft opnieuw uit te vinden. Ons vermogen om samen met u te werken aan potentiële verbeteringen op specifieke gebieden, efficiënt en praktisch.

We realiseren ons ook dat er allerlei juridische en andere beperkingen zijn die invloed hebben op hoe en wat we doen; onze decennialange ervaring in de gezondheidszorg hebben er voor gezorgd dat deze beperkingen voor ons net zo vertrouwd zijn als voor jou. Als gevolg hiervan zijn onze ideeën geen theoretische blauwdrukken, maar praktische suggesties voor verbetering. Als wij het hebben over verbetering, kan dat allerlei dingen betekenen, meer snelheid, minder kosten, minder fouten, meer gemak voor de patiënt, beter ondersteuning van medisch personeel of verbeterde werkomstandigheden in de verpleging, superieure patiëntlogistiek en/ of gestroomlijnde informatielogistiek. Wij beseffen ons dat de gezondheidszorg erg complex is en weten dat   er geen eenvoudige antwoorden zijn op complexe vraagstukken.

Voorbeelden uit de praktijk
Maar, met de juiste aanpak, zijn er toch antwoorden. Bijvoorbeeld, Ricoh is in staat een revolutionaire patiëntlogistiek aan te leggen zoals we deden in het Jeroen Bosch Ziekenhuis en in het Anthonius Ziekenhuis. Of we verbeteren de informatiestroom en zorgen dat de patiënt goed geïnformeerd wordt via narrowcasting zoals we aan het doen zijn in het Gelre Ziekenhuis. We versnellen de reactietijd van het systeem door bijvoorbeeld patiëntendossiers te digitaliseren terwijl ze ondertussen gewoon beschikbaar blijven zoals nu gebeurt in het Nijsmellinge Ziekenhuis. We kunnen helpen een hoop tijd te besparen door de invoering van digitale factuurverwerking zoals we aan het doen zijn bij Carante groep. We zorgen dat alle hr-dossiers in alle vestigingen snel en in dezelfde vorm beschikbaar zijn zoals we doen bij Carinova. Ricoh kan zoals bij het Kennemer Gasthuis zorgen voor digitale verwerking en archivering van post die jarenlang bewaard moet worden, dit bespaart ruimte, tijd en zorgt voor een hogere reactiesnelheid. In de toekomst kan op deze oplossing elk patiënteninformatiesysteem naadloos worden aangesloten.

De sleutel naar succes zit in weten welke nieuwe technologieën, waar te implementeren zodat secundaire processen voldoening geven in plaats van dat ze irritatie opwekken,. Dit zowel voor professionals in de zorg als voor patiënten. Uiteraard kunnen we dat niet zonder uw inbreng. Maar vanzelfsprekend laten wij u profiteren van onze ervaring en het vinden van de beste oplossingen, snel en effectief. Waarom? Omdat wat voor u de secundaire processen zijn, is ons primaire proces: informatieverwerking. En zo kunt u uw tijd besteden aan waar u het beste in bent; het vervullen van de complexe behoeftes van de gezondheidszorg in een steeds veranderende omgeving.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s